Polskie czołgi

WSTĘP
Na samym początku chciałbym wspomnieć, że zakładka nie dotyczy zaimplementowania polskiego drzewka do gry. Szanse na nie są dosyć nikłe z prostego powodu - braku wystarczającej ilości maszyn. Mówię tu o typowo polskich tankietkach, czołgach, prototypach i "blueprintach", drugie drzewko pokroju chińskiego ewidentnie nie jest nikomu potrzebne. Faktycznie, świetnym przeżyciem byłoby zestrzelenie Tygrysa z "Rudego", który ma na boku wieżyczki Polskiego Orła oraz cyfry "102", ale powinniśmy sobie postawić w tym samym momencie pytanie czy w grze  potrzebujemy trzy takie same czołgi (w tym wypadku T-34/85, tudzież 76) w 3 różnych drzewkach - chińskim, polskim oraz ZSRR. Jedynym rozwiązaniem dla zapchania dziur na niektórych tierach byłoby wprowadzenie modyfikacji, na przykład T-10M czyli modyfikacji Is'a-8. Nadzieją dla nas jest Wargaming i jego dostępy do archiwalnych projektów. Osobiście jestem zwolennikiem wprowadzenia polskich maszyn, lecz jeśli na I tierze pojawi się znowu Renault FT a na połowe drzewka będą składały się czołgi rosyjskie wolę aby nasze maszyny zostały dodane do drzewka Europy. Postaram się opisać tutaj jak najwięcej naszych maszyn, które mogłyby się pojawić w grze ale niestety tylko pod względem historycznym. Gre odstawiamy na bok, przynajmniej póki co. Na samym początku zostaną opisane te bardziej znane czołgi, pokroju TK-3 czy 7TP, zaś w późniejszym czasie postaram się powiększać tą zakładkę o czołgi pokroju 53TP czy też Pancernika Lema. :)

Słowniczek
TK - tankietka (np. TK-3)
TP - X tonowy, polski (np. 7TP - siedmiotonowy, polski)
PZInż. - Polskie Zakłady Inzynierii

1. TK-1, TK-2
W 1929 roku rozpoczęto prace nad budową polskiej tankietki, opartej na brytyjskiej konstrukcji Carden Loyd Mk. VI. W efekcie powstały TK-1 oraz TK-2 uzbrojone w karabin maszynowy 7,92mm wz. 25.  Grubość pancerza w najgrubszych miejscach wynosiła 7 mm, zaś w tych najbardziej kruchych około 3 mm. Napędzane były silnikiem o mocy 40 km. Główną wadą było to, że czołgi były odkryte z góry. Mimo tego, że w razie potrzeby możliwe było założenie blachy ochronnej nie podjęto się produkcji.

2. TK-3
Po odrzuceniu projektów TK-1 i TK-2 w 1931 roku opracowano TK-3, który wszedł do seryjnej produkcji. Do 1932 wyprodukowano 300 takich pojazdów. Tankietka była napędzana tym samym silnikiem co jej poprzednicy, czyli Ford A o mocy 40 km dzięki któremu osiągała prędkość do 46 km/h. Zasięg wynosił około 150 kilometrów. Tankietka na zewnątrz posiadała kierowany reflektor (tzw. szperacz), uzbrojona była w ten sam karabin co jej poprzednicy. Najgrubszy pancerz przedni wynosił 8 mm, a najcieńszy dolny 4 mm.

3. TKW
Powstał w 1934 roku jako lekki czołg rozpoznawczy wzorowany na brytyjskim Mark 1. Wyróżniał się spośród wcześniejszych tankietek posiadaniem wieży z możliwością obrotu o 360 stopni. Pancerz wieży wynosił 20 mm, uzbrojenie oraz opancerzenie kadłuba pozostało takie same jak w wypadku TK-3. Wyprodukowano jedynie 6 pojazdów tego typu.
4. TKD
Działo samobieżne bazujące na TK-3, uzbrojone było w armatę 47 mm. Wyprodukowano jedynie 4 prototypy. Brały one potem udział w zajęciu czeskiego Zaolzia i prawdopodobnie obronie Warszawy 1939 roku.

5. PZInż.160
Obiecujący projekt niszczyciela czołgów uzbrojonego w działo 37mm wz.36 Bofors oraz dwa ckm'y 7,92mm. Pojazd miał osiągać prędkość 50 km/h przy masie 4,3 t dzięki silnikowi o mocy 95 km. Pojazd był oparty na czołgu 4TP, brak informacji na temat jakichkolwiek prototypów.
6. TKS
Opracowana w 1933 roku powiększona wersja tankietki TK-3. W lutym 1934 roku rozpoczęto seryjną produkcje. Czołg posiadał silnik o mocy 42 km dzięki któremu osiągał prędkość około 40 km/h. Pancerz z każdej strony został pogrubiony do 10 mm oraz umieszczono Karabin maszynowy w specjalnej niszy. Do września 1939 wyprodukowano 390 pojazdów tego typu.


7. TKS-d
Modyfikacja tankietki TKS. Czołg był uzbrojony w działo 37mm, stanowił jeden z pierwszych pełnowartościowych niszczycieli czołgów. Pancerz w najgrubszych miejscach wynosił 6 mm.


8. 4TP (PZInż. 140)
Prototyp lekkiego czołgu z roku 1936. Czołg uzbrojony był w działko kalibru 20 mm oraz karabin maszynowy kalibru 7,92 mm. Opancerzenie wahało się między 10-15 mm. Czołg osiągał zawrotną prędkość 55 km/h dzięki silnikowi o mocy 95 km. Podczas testów czołg posiadał znaczne problemy ze strzelaniem w ruchu, po wprowadzeniu drobnych poprawek planowano stopniowo zastępować tankietki TKS oraz TK produkując 480 czołgów 4TP. Gdy czołg miał wejść do seryjnej produkcji stwierdzono, że w przeciągu kilku lat konstrukcja będzie zbyt przestarzała. Projekt został zamknięty.



9. 7TP
Podstawowa broń podczas kompanii wrześniowej. Czołg osiągał prędkość 37 km/h dzięki silnikowi o mocy 100 km/h. Czołg posiadał 17 mm pancerza w najgrubszych miejscach. Po próbach w 1934 roku czołg wszedł do seryjnej produkcji w 1935 - wyprodukowano pierwsze 22 egzemplarze. Czołg posiadał dwie wersje - jedno i dwuwieżową. Wersja jednowieżowa była uzbrojona w działo 37 mm oraz karabin maszynowy 7,92 mm, załoga składała się z trzech osób. Wersja dwuwieżowa posiadała dwa karabiny maszynowe 7,92 mm oraz 4 załogantów, lecz szybko z niej zrezygnowano i postanowiono rozwijać pierwszy projekt. 7TP był najskuteczniejszym czołgiem podczas kompanii wrześniowej, niestety było ich zbyt mało. Ten siedmiotonowy czołg ewidentnie jest jedną z najbardziej udanych polskich konstrukcji.


10. PZInż. 130
Rozpoznawczy lekki czołg pływający. Prace nad prototypem rozpoczęto w 1936 roku, w 1937 gotowy był nieuzbrojony prototyp, który osiągał prędkość 40 km/h na drodze oraz około 10 km/h w wodzie. Pancerz stanowiły stalowe płyty o maksymalnej grubości 8 mm, waga wynosiła niecałe 4 tony. Niestety nie został skierowany do seryjnej produkcji z powodu problemów budżetowych. Dalsze losy prototypu nie są znane, prawdopodobnie został przejęty przez Niemców(patrz ostatnie zdjęcie).




11. 10TP
Prototyp czołgu pościgowego, zawieszenie które w nim zostało zastosowane jest praktycznie identyczne do tego w czołgach z serii BT. Czołg posiadał silnik o mocy 240 km, dzięki niemu osiągał zawrotną prędkość 50 km/h na gąsienicach oraz 75 km/h na kołach! Pancerz wynosił około 20 mm. Uzbrojony był w działo 37 mm oraz dwa karabiny maszynowe 7,92 mm. Po wielu próbach projekt został odrzucony na rzecz czołgu 14TP.


12. PZInż. 14TP
Modyfikacja czołgu 10TP, 14 TP miał otrzymać działo 47 mm oraz jeden mocniejszy CKM. Pancerz miał wynosić aż 50 mm z przodu i 35 mm z boku.

13. 9TP (7TP Wzmocniony)
Rozwojowa wersja 7TP, nowy czołg posiadał nowy, lepszy i zarazem lżejszy, silnik oraz pogrubiony pancerz do 45 mm z przodu. Niestety, nie zachowały się żadne zdjęcia.


14. 20/25TP
Projektowaniem zajęły się 3 osobne biura konstrukcyjne. Projekt KSUS zakładał użycie armaty 75 mm, pancerza o grubości 35 mm oraz 3 karabiny maszynowe 7,92 mm umieszczone w głównej wieży oraz dwóch mniejszych. Czołg miał osiągać prędkość  45 km/h na drodze dzięki dwóm silnikom o mocy 300 km każdy. Waga: 22 tony. Projekt BBTBr.Panc miał ważyć 23 tony, uzbrojenie stanowiłoby działo 75 mm oraz sprężone z nim działo 40 mm. Pancerz miał być grubszy niż w przypadku projektu KSUS, wynosił 50 mm. Napędzany byłby przez silnik o mocy 500 km. Projekt zaproponowany przez PZInż. był najcięższy, ważył 25 ton. Uzbrojenie stanowiło jedynie działo kalibru 75 mm. Pancerz był najgrubszy spośród projektów, wynosiłby 80 mm. Silnik o mocy 400 km miałby pozwalać na osiągnięcie prędkości około 40 km/h. Jako jedyny z projektów zakładał użycie 1 wieży, powstała nawet drewniana makieta. Pierwsze zdjęcie przedstawia projek BBTBr.Panc, zaś drugie KSUS.
15. B.U.G.I.

16. 53TP (?)
Ewidentnie jeden z tych czołgów, dzięki którym powinniśmy napawać się dumą. Projekt raczej nie jest bardzo znany, lecz istnieje w archiwum i założenia o budowie takowego czołgu o wadze 53 ton faktycznie istniały. Projekt zakładał budowę czołgu uzbrojonego w armatę 120 mm i o pochyłym przednim pancerzu 130 mm. Niestety minusem byłaby mobilność, jedyna 25 km/h przy silniku 500 km. Warto też wspomnieć, że nie wiadomo jak wyglądałyby dalsze wersje rozwojowe tego kolosa.
17. 40TP
Makieta tego czołgu powstała w 1939 roku, na 1942 była zaplanowana produkcja seryjna. Uzbrojenie miało stanowić działo 105 mm lub 90 mm, przedni pancerz wynosiłby 110 mm na kadłubie, zaś na wieży 130 mm. Pojazd osiągałby prędkość około 40 km/h dzięki dwóm silnikom o mocy 400 km. Niestety brak jakichkolwiek zdjęć.

18. C40P PZInż. 220 Škoda
Działo samobieżne, którego wprowadzenie do służby było planowane na rok 1940. Uzbrojenie miała stanowić armata 220 mm
19. Pancernik
Obstawiam, że większość z was już o nim słyszała gdyż pewnego czasu było o nim całkiem głośno dosłownie wszędzie. Ale dla spóźnialskich postaram się go przybliżyć. :)Pancernik to projekt czołgu według Stanisława Lema, miał on ważyć aż 220 ton, posiadać 10 metrów długości i 4 szerokości. Uzbrojenie miało stanowić działo 152-155 mm, dwa karabiny przeciwlotnicze oraz 4 wieżyczki z ciężkimi karabinami maszynowymi 7,92 mm.


Źródła:
http://world-of-tanks.eu/aktualnosci/-778--polski-top-tier-czolg-pancernik/
http://www.1939.pl/uzbrojenie/polskie/pojazdy/tk/
http://derela.republika.pl/tkwpl.html
http://derela.republika.pl/tkdpl.html
http://www.1939.pl/uzbrojenie/polskie/pojazdy/7tp/

Ogólnopolski miesięcznik Odkrywca

2 komentarze:

  1. Niektórych ciężko potwierdzić autentyczność ale dla WG powinno zupełnie wystarczyć, jak każdy wie jak brakuje jakiegoś tieru to se wymyślają np WT... Od siebie dodam jeszcze WB-10 i wątpliwy st-50. I oczywiście 20/25 to są 4różne czołgi ksus 1i 2 ,BBTBPanc i PzInż.

    OdpowiedzUsuń
  2. 56 yr old Statistician IV Harlie Franzonetti, hailing from Drumheller enjoys watching movies like Bright Leaves and Sudoku. Took a trip to St Mary's Cathedral and St Michael's Church at Hildesheim and drives a M3. inny

    OdpowiedzUsuń